Å kjøre elektrisk sparkesykkel om vinteren

Å eie elektrisk sparkesykkel i Norge har sine utfordringer. Vintersesongen varer gjerne fra midten av oktober til en uke eller to ut i mai. Veiene blir dekket av snø, dagene blir kortere, og temperaturen synker. Her er noen erfaringer jeg har fått etter to vintrer på elektrisk sparkesykkel.

Det er utrolig glatt

Hjulene til elektriske sparkesykler er laget for asfalt, og det kommer du til å merke godt. Hvis du skal svinge må du senke farten først. Med en gang du snur rattet, mister du grepet til veien, og du vil bli slengt avgårde hvis farten din er for høy. Du må også være mye mer forsiktig når du skal starte. Hvis du akselererer for fort, vil hjulet spinne og gå sidelengs så du faller i bakken. Du må sparke deg opp i litt fart først, før du forsiktig akselererer med motoren.

Du vil også helst ha en sparkesykkel med luft i hjulene. Disse har mye bedre grep på bakken enn de av ren gummi. Å ha store hjul er også en fordel.

Snø, gjørme og salt overalt

Med vinteren kommer ekstra rengjøringsarbeid. Du må tørke av snø når du kommer inn så den ikke smelter utover sparkesykkelen og gulvet. Snøen på veiene er skitten, og de våtere dagene må du forvente å måtte rengjøre den når du kommer frem. Det blir også strødd salt over snøen om vinteren, som kan forårsake korrosjonsskader på sparkesykkelen.

Les også artikkelen vår om vannmotstand på elektriske skateboard når du er ferdig her.

Gjør deg synlig

Hvis du skal bruke sparkesykkelen som fremkomstmiddel til jobb eller skole kan det være mørkt både til og fra i vinterhalvåret. Det er lovpålagt å ha enten lys på sparkesykkelen, eller festet til deg når du kjører i mørket. Med det glatte føret er det fortere gjort å falle, og da må du kunne gjøre deg synlig om du ikke kommer deg opp og det kjører biler der.

Batterier hater kulde

Batterier liker ikke kulde. Jeg skal ikke late som jeg forstår det tekniske rundt det, så sjekk ut denne artikkelen fra Teknisk Ukeblad hvis du vil lese mer om det. Kort sagt, forvent å ikke kunne kjøre like langt når det er kaldt ute, og ikke lad batteriet når det er for kaldt

Ikke skremt bort enda? Flott! Å kjøre elektrisk sparkesykkel på vinterføre kan også være utrolig gøy. Du må tåle kulden og noen ekstra fall, men å kjøre på snø er en unik opplevelse.

Nettsiden bruker informasjonskapsler. Noen er nødvendige for at nettsiden skal fungere, men andre brukes for å gi deg en bedre opplevelse. Godtar du bruk av alle informasjonskapsler? Mer informasjon.

Informasjonskapsler

Nedenfor kan du velge hvilke informasjonskapsler du vil tillate på nettsiden. Trykk på "Lagre instillinger" knappen for å lagre valget ditt..

FunksjonelleNettsiden bruker nødvendige informasjonskapsler. Disse er nødvendige for at nettsiden skal fungere.

Sosiale medierNoen artikler kan inneholde informasjonskapsler fra sosiale medier, som YouTube. Disse kan lagre personlig informasjon om deg.

AndreNoen steder på nettsiden kan bruke tredjeparts informasjonskapsler som ikke er analytiske, fra sosiale medier eller for reklame.